post@stjernenung.no
  • Stjernen elite
Stjernen UngStjernen UngStjernen UngStjernen Ung
  • Hovedside
    • Om Stjernen Ung
    • Nyheter
    • Stjernens historie
    • In English: About Stjernen Ung
    • Arena Fredrikstad
    • Ishockey – best for barna
  • Klubben
    • Rød Tråd
    • Bli medlem
    • Styret – komitéer – utvalg
      • Styret
      • Sportssjef Stjernen Ung
      • Komitéer
      • Utvalg
    • Referater
    • Møteplan
    • Kafeteria
      • Vikarliste
      • Kontaktpersoner
      • Dugnad A-kamper
      • Retningslinjer for dugnad
    • Klubbhåndbok
      • Idrettens etiske regelverk – for trenere og tillitsvalgte
      • Laglederinstruks
      • Slik publiserer du på nettsiden
      • Kampreglement
      • Delta på turneringer – og arrangere selv
      • Overganger: Rutinebeskrivelse, nye spillere til Stjernen
      • Spillernes egne regler
      • Foreldrevettregler
      • Støtte til kjøp av keeperutstyr
    • Lover, vedtekter og avtaler
    • Strategiplan 2019-2024
    • Nettstrømming av kamper
    • Lisenser og forsikringer
    • Utstyrsavtale og kolleksjon
    • Bankinfo
    • Medlems – og treningsavgift
    • Skjemaer
    • Sekreteriat og protokoller
    • Politiattest
    • Mitt Varsel
    • Dommere/regler
  • Våre lag
    • 2015 – U8
    • 2014 – U9
    • 2013 – U10
    • 2012 – U11
    • 2011 – U12
    • 2010 – U13
    • 2009 – U14
    • 2008 – U15
    • U18
    • U20
    • Dommere
  • Turneringer
    • U9 og U10 – Romjulscup
    • U12 – Brynild Cup
  • Istid
    • Istid-kalendere
  • Ishockeyskolen
  • Stjernen Elite
  • StjerneVærste
    • StjerneVærste – foreldrevakter
    • Rutiner – StjerneVærste
    • Kalender – StjerneVærste
    • Utleie – StjerneVærste
    • Ny isbane
  • Kontakt

Laglederinstruks

    Home Laglederinstruks
    Laglederinstruks

    Laglederne er blant de viktigste ressurspersonene i klubben. De gjør en stor jobb for å holde orden på alt det praktiske rundt laget. De er også bindeleddet mellom spillerne, foreldrene og styret. 

    Lagledere velges av Årsmøtet. I tillegg til dette kan styret tilsette personer i laglederfunksjon for det enkelte lag/treningsgruppe etter behov. Laglederne skal være respektive lags organisator og de skal opptre lojalt mot klubben og klubbens beslutninger, og de skal være bindeleddet mellom trenere/spillere/foreldre. Lagleder skal sørge for å få på plass det øvrige støtteapparatet med materialforvalter, oppmannfunksjonen, kasserer osv. i respektive lag.

    Innen hver treningsgruppe skal det være lagledere for respektive lag. Lagleder fungerer som administrativ leder og kontaktperson for laget.

    For å hjelpe laglederne, er det utarbeidet en laglederinstruksen som vist under.

    Lagledere skal:

    • Være lojale mot klubbens retningslinjer og beslutninger. Lagleder skal også være løsningsorienterte og samlende ved eventuelle uoverensstemmelser internt i laget og i klubben for øvrig.
    • I samarbeid med hovedtrener/trenerne planlegge sesongens kamper, turneringer, sammenkomster og spillermøter, samt sørge for at det planlagte program gjennomføres etter intensjonen og ihht. RT.
    • Sørge for at lagets kasserer følger klubbens overordnede retningslinjer og praksis for økonomistyring. Kasserer skal rapportere og leverere regnskap til økonomiansvarlig og eller den person som styrets økonomiansvarlig bemyndiger.
    • Være ansvarlige for arrangementet og eventuelt delegere oppgaver mht. dommere, protokollførsel, tidtaking, utvisningsbokser osv. ved hjemmekamper. Alle hjemmekamper skal gjennomføres etter de interne/eksterne krav og retningslinjer som til enhver tid er gjeldene.
    • Sørge for at det blir organisert transport til og fra kamparenaen ved bortekamper.
    • Søke forbund om deltakelse i kamper og turneringer i utlandet.
    • Søke forbund om å selv arrangere privatkamper og turneringer.
    • Sørge for at noen påser at garderoben er ryddet og i en slik stand som en selv forventer å finne den.
    • Sørge for laget sjekker at garderoben forlates ihht. avsatt tid, slik at neste treningsgruppe ikke må vente.
    • Være behjelpelige med å etterse at spillere bruker godkjent og påkrevd beskyttelsesutstyr.
    • Føre oppsyn med at alle har betryggende hygiene og at hver spiller har sin egen vannflaske, som skal være merket med spillerens navn.
    • Sørge for at flaskene holdes rene. Bruk av andre spilleres vannflasker skal ikke forkomme.
    • Påse at spillere oppfører seg disiplinert både på og utenfor banen, så lenge spillerne er å anse som klubbens representanter.
    • Påse at trenerne arbeider etter klubbens retningslinjer i RT.
    • Føre statistikk over fremmøte på trening og kamper ihht. klubbens retningslinjer. Lagleder skal også påse at matchprotokoller føres ihht. klubbens og NIHF’s retningslinjer.
    • Være ansvarlige for samarbeid med de øvrige lag og treningsgrupper i klubben, slik at alle lag i de forskjellige årsklasser/treningsgrupper får gjennomført sin sesong etter de målsetninger og forutsetninger som til enhver tid gjelder.
    • Etter behov bistå med å organisere og gjennomføre ordninger rundt mertrening og hospitering.
    • Melde fra til ansvarlig timefordeler om eventuelle forandringer/nevneverdige endringer i de treningsoppsett som gjelder. Likeledes skal meldinger om eventuelle reiser, treningskamper(også bortekamper), turneringer osv. meldes til timefordeler senest 15 dager før det aktuelle tidspunkt. Eventuelle ledige treningstider skal meldes til timefordeler. Det er timefordeler som skal organisere all timefordeling for klubben.
    • Sørge for at det finnes godkjent førstehjelpsutstyr tilgjengelig i nærhet til spillerboksene ved alle treninger/kamper.
    • Påse at alt utstyr, drakter osv. som tildeles laget/treningsgruppa vedlikeholdes og tørkes slik at optimal levetid oppnås. Oppmenn skal så langt det er mulig reparere utstyr som blir slitt/skadet. Ved spørsmål om utstyr skal repareres eller fornyes skal alltid klubbens utstyrsansvarlig kontaktes.
    • Sørge for at det etableres rutiner for låsing, rydding osv. av tildelt utstyrsbod. Dette gjelder også for garderobe ved trening/kamp. Oppmenn skal alltid holde tildelte områder rene og i forskriftsmessig stand. Det er ikke tillatt å installere ovner, elektrisk utstyr og lignende, uten at dette er avklart med hallbetjeningen.
    • Sørge for at alle med tillitsverv rundt utøvere i laget kjenner idretten og klubbens etiske retningslinjer – og melde inn navn på trenere og tillitsvalgte til klubben, slik at klubben kan be om politiattest. Denne skal leses og aksepteres av alle før de kan tiltre.
    • Sørge for at du, andre tillitsvalgte rundt laget og alle foreldre er kjent med Stjernens Ungs retningslinjer for økonomi og lagkasser. Et lag eller enkeltspillere kan ikke fravike disse retningslinjene.

    Meny

    • forside
    • Istid
    • Stjernen elite

    Org.nummer:

    957 687 326

    Epost:
    post@stjernenung.no
    © Stjernen Ung | Org.nummer: 957 687 326 | Epost: post@stjernenung.no | Alle rettigheter reservert.
    • Hovedside
      • Om Stjernen Ung
      • Nyheter
      • Stjernens historie
      • In English: About Stjernen Ung
      • Arena Fredrikstad
      • Ishockey – best for barna
    • Klubben
      • Rød Tråd
      • Bli medlem
      • Styret – komitéer – utvalg
        • Styret
        • Sportssjef Stjernen Ung
        • Komitéer
        • Utvalg
      • Referater
      • Møteplan
      • Kafeteria
        • Vikarliste
        • Kontaktpersoner
        • Dugnad A-kamper
        • Retningslinjer for dugnad
      • Klubbhåndbok
        • Idrettens etiske regelverk – for trenere og tillitsvalgte
        • Laglederinstruks
        • Slik publiserer du på nettsiden
        • Kampreglement
        • Delta på turneringer – og arrangere selv
        • Overganger: Rutinebeskrivelse, nye spillere til Stjernen
        • Spillernes egne regler
        • Foreldrevettregler
        • Støtte til kjøp av keeperutstyr
      • Lover, vedtekter og avtaler
      • Strategiplan 2019-2024
      • Nettstrømming av kamper
      • Lisenser og forsikringer
      • Utstyrsavtale og kolleksjon
      • Bankinfo
      • Medlems – og treningsavgift
      • Skjemaer
      • Sekreteriat og protokoller
      • Politiattest
      • Mitt Varsel
      • Dommere/regler
    • Våre lag
      • 2015 – U8
      • 2014 – U9
      • 2013 – U10
      • 2012 – U11
      • 2011 – U12
      • 2010 – U13
      • 2009 – U14
      • 2008 – U15
      • U18
      • U20
      • Dommere
    • Turneringer
      • U9 og U10 – Romjulscup
      • U12 – Brynild Cup
    • Istid
      • Istid-kalendere
    • Ishockeyskolen
    • Stjernen Elite
    • StjerneVærste
      • StjerneVærste – foreldrevakter
      • Rutiner – StjerneVærste
      • Kalender – StjerneVærste
      • Utleie – StjerneVærste
      • Ny isbane
    • Kontakt
    Stjernen Ung